AKTUELLT

Barnteaterakademins Senaste nyhetsbrev #3 2024

Vi önskar skön sommar med en summering av en fin vår. God läsning!
Läs nyhetsbrevet här!
Här hittar du alla våra nyhetsbrev.

.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................

inte i storstad - tre nya grovmanus

Efter den offentliga presentationen på Hagateatern den 23 april, finns nu våra tre nya grovmanus för läsning:
Innan allt gick åt helvete var vi två om det  av Nadine Holmberg
Jag är ett vrål av Klara Persson
Ursa Minor - en pusseldeckare utan hörnbitar av Hanna Haag

Se också foldern nedan för info om dramatikerna och deras texter, samt vad som gäller om intresserad teater vill beställa färdig pjäs.
De tre texterna och dramatikerna kommer också presenteras på årets Bibu i Helsingborg, lördag 18 maj 11:15-13:15.

.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................

TVå nya poddavsnitt!

Centrum och periferi 1 - "Snarare än en bortlängtan, var det: Kom hit med grejerna då!"
I dramatik är ofta platsen där allt utspelas viktig. Men sällan talar vi om hur ofta staden ses som en neutral utgångspunkt och om hur idéer om vad som är centrum och periferi genomsyrar berättande.
I första avsnittet av två på temat centrum och periferi i scenkonsten, träffar Sandra Grehn dramatikern, dramaturgen och lektorn Anders Duus som problematiserar och utforskar urbarn och icke-urban dramatik och hur det formar vår förståelse för människor i staden eller på landsbygden.

Lyssna på avsnittet här:
https://open.spotify.com/episode/2E0Pw8DfhAfWh7bUo0TbNX

Centrum och periferi 2 - Många drömmar är nog väldigt lika oavsett var en befinner sig
Vårt land sträcker sig från nord till syd och de naturresurser som finns i norra Sverige är på många sätt avgörande för befolkningen i södra Sverige. På vilka sätt är frågor som rör centrum och periferi aktuella inom scenkonsten som skapas i norra Sverige? Finns det en sydsvensk norm inom scenkonsten och på vilka sätt kan den i så fall utmanas? Och vilka scenkonstnärliga strategier kan behövas om en är verksam i norra Sverige?
Sandra Grehn samtalar med skådespelaren, regissören och konstnärliga ledaren Johanna Salander som länge varit verksam i Västerbotten med Umeå som bas, och snart tillträder som konstnärlig ledare på Västerbottensteatern i Skellefteå.

Lyssna på avsnittet här:
https://open.spotify.com/episode/3lthdUt59zvjxlE8OPUYqL

De båda avsnitten kopplar också an till 2023/24 års manustävling vars ena utgångspunkt är att handlingen inte ska utspela sig i en storstad. (Tävlingen resulterar i tre nya grovmanus med offentlig presentation våren 2024.)

.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................

MANUSTÄVLINGEN AVGJORD!

Nu har juryn haft sin sista session och vi har efter många vändor och moget övervägande korat tre vinnare av vår manustävling.
Parametrarna denna gång var: Skriv för högstadiet. Det ska inte utspela sig i en storstad. Och det kom in rekordartat många bidrag - 193 stycken. Vi är så glada för detta stora gensvar och de som har skickat in har varit amatörer och proffs; några har skrivit för målgruppen tidigare, andra inte; och de bor på en massa olika platser i landet.
 
De vinnande deltagarna och bidragen är:
Hanna Haag med bidraget ”Dotter”. Hanna är estradpoet, verksam i Göteborg, och arbetar för närvarande också som producent på Hagateatern
Klara Persson med ”Jag är ett vrål”. Klara är illustratör och författare av barn- och ungdomslitteratur. Boende i Göteborg, med uppväxt i Tidaholm.
Nadine Holmberg med ”Innan allt gick åt helvete var vi två om det”. Nadine har precis gått ut skrivarlinjen på Biskops Arnö och bor i Stockholm.
 
STORT VARMT GRATTIS, ALLA TRE!
OCH ETT LIKA STORT TACK TILL ALLA DELTAGARE & DEN EMINENTA JURYN FÖR ERT ARBETE!

 
Vi ser nu fram emot att följa Hannas, Klaras och Nadines skrivprocesser då de får coachning av varsin dramaturg och dito team av skådespelare, regissör och scenograf. De färdiga texterna kommer presenteras i offentlig reading i april  2024.
 
Från början till slut var tävlingsbidragen helt anonymiserade för juryn.
 
Mer gedigna presentationer av våra tre nya dramatiker kommer lite längre fram, men för nu ger vi er ett ögonblicksfoto av glad jury efter förrättat värv i måndags kväll. På bilden saknas Lisa Gröön, som deltog i sista mötet online.

.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................

BARNTEATERAKADEMIN PODDEN #5 OCH 6

Som förtida nyårsfyrverkerier fyrar vi nu av nr 5 och 6 i Barnteaterakademin Poddens första säsong.

Med avstamp i Assitej Sveriges rapport "Spelar mindre roll?, om den ojämlika fördelningen av scenkonst för barn och unga i skolan", och som två första avsnitt i temaspåret Skolan och scenkonsten, kommer här:

Skolan och scenkonsten 1 - Assitej Sverige: ”Vi måste göra nåt"
Erika Isaksson från Backa Teater samtalar med Niclas Malmcrona och Michael Cocke från Svenska ASSITEJ, som ger en fördjupad bakgrund och vänder och vrider på de förslag till åtgärder som rapporten tar upp.

Skolan och scenkonsten 2: Rektor Sara: "Styr inte upp för mycket"
Lisa Gröön från Regionteater Väst och Ida Kaivola från Göteborgs stads kulturförvaltning samtalar med Sara Olausson, rektor för en F-6-skola i Mariestad. Om förutsättningar, statistik och styrning och om hur konsten kan ta plats i barnens liv, med stöd av kompetenta och engagerade vuxna.

God Lyssning! Gott slut & Gott Nytt År!

LYSSNA HÄR!​​​​​​​
 

.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................

SKRIVA DRAMATIK 2022 - grandE finale 4 november, vänersborg

Fredagen 4 november gick Skriva dramatik 2022 i mål genom en presentation inom ramen för Vänersborgs kulturvecka.  Vi berättade om projektet; vi framförde en medley på de sju texterna; vi höll ett samtal med deltagarna om  vunna erfarenheter och framtidstankar. Och vi hade en avtackning av alla inblandade: De fina deltagarna förstås, projektledaren och handledarna, och våra vänner i Vänersborg. Det blev en riktigt fin avslutning på ett mycket lyckat och roligt projekt!

Barnteaterakademin tackar varmt alla som på olika vis har medverkat under projektets gång: De grymma deltagarna - Anna Axelsson, Emil Bendix, Tuva Bergstad, Edvin Eriksson,  Alva Hagström, Alva Lindwall, Othilia Pantese, Isak Wenerklang. Sara Wadell - fantastisk projektledare tillika handledare och Rebecca Alverfors - fantastisk handledare nummer två. Jonathan Lehtonen - sakkunnig vid uppstarten av projektet. Kamraterna på Regionteater Väst som bjöd på en viktig och inspirerande worshop när skribenterna  kommit halvvägs. Malin Axelsson - som delade med av sin tid i ett samtal med deltagarna. David Myrvold och Hanna Tobiasson med flera goda krafter på Ung Kultur/ Timjan i Vänersborg som med stor generositet bjussat på tid och rum och intresse för projektet. Masthuggsteatern för husrum vid första readingen.  c/o Ung teater-klassen från Högskolan för scen och musik som medverkade vid Masthuggsreadingen på det mest strålande vis och Johanna Larsson som höll sin stadiga regihand över den readingen. Daniel Adolfsson, Pamela Cortes Bruna, Li Molnár Kronlid och Carl-Markus Wickström som körde fint gestaltad medley i Vänersborg. Sist men inte minst tackar vi Västra Götalandsregionen för finansiellt stöd av Skriva dramatik 2022.

De sju pjäserna finns nu samlade i en pdf som kan laddas ner här. God läsning!

.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................

SKRIVA DRAMATIK 2022 - READING 18 SEPTEMBER

”Det svarta hålet”, ”10 000 colaburkar”, ”Skolådan”, ”Gratis kollektivtrafik”….
Välkommen till en presentation av sprillans ny och ung dramatik!


Under våren och sommaren har åtta unga skribenter från Västra Götaland varit med i satsningen Skriva dramatik 2022. Med handledning av Sara Wadell och Rebecca Alverfors har de: Pratat om skillnaden mellan film och teater, hur man skapar intressanta karaktärer, vad en konflikt kan vara. De har sett på scenkonst ihop, de har varit på workshop på Regionteater Väst. Och de har skrivit varsin pjästext.
Det har varit en superfin process, och stolta och glada bjuder vi nu in till presentation av texterna som framförs i regisserade readings. Medverkande skådespelare är c/o Ung Teater-klassen* från Högskolan för scen och musik. Det blir en nästan heldag med läsningar och fika. Det mest givande är ju att vara med och lyssna på alla texterna, men det går också att vara med på del av programmet.
 
Övergripande upplägg: Pass 1: 10:30-12:30; Paus med fika: 12:30-13:00; Pass 2: 13:00-16:30 (inkl bensträckare!) OBS att tiden för paus är preliminär.
 
Att skriva dramatik 2022 genomförs med extra stöd från Västra Götalandsregionen och i särskilt samarbete med Kulturskolan och Ung Kultur/Timjan i Vänersborg, där också majoriteten av träffarna har ägt rum i deras fina konsthall.
* c/o Ung Teater är satsningen där en hel kull med skådespelarstudenter i kontakt med branschen ska få fördjupad kunskap om scenkonst för barn och unga.
 
PLATS: Masthuggsteatern, Masthuggsterrassen 3    TID: 10:30 – 16:30
ANMÄLAN: Det är gratis inträde och Barnteaterakademin bjuder på fikat men föranmälan krävs, för att beräkna antal platser, mackor och kaffekoppar.
Maila din anmälan till info@barnteaterakademin.se, senast 9 september. Ange gärna om du vill vara med hela dagen, eller en del samt om du vill ha fika!

.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................

pris d'assitej till barnteaterakademin!

Vilken ära och så fantastiskt roligt. Ett mycket fint Bibu fick för oss i BtA ett extra härligt slut. Vi fick det finaste pris en kan få:
Prix d'Assitej!!
Den stora kvalitén med vårt arbete är att det sker i stadig och engagerad samverkan och samarbete, i styrgruppen och mellan olika verksamheter. Tack alla som varit med och byggt upp vår akademi under alla år sedan starten 2005, och som fortsätter att bidra till att vi hela tiden utvecklas!
Tack Göteborgs kulturförvaltning för att ni satsar på oss!
Och tusen tusen tack, kära Assitej Sverige!
Ja, ni ser ju hur glada vi är! Hurra för Barnteaterakademin!!!

Och så här lyder motiveringen: 
"Uppmuntrande, uppsökande och utvecklande – Barnteaterakademin har en särställning när det gäller att stimulera framtagandet av dramatik för barn och unga. Barnteaterakademin placerar scenkonst för barn och unga i centrum. Där kräver den inte bara sin plats utan också sin tid och eftertanke. Ty genom bra förutsättningar kan nya röster höras och dramatiken blomstra.
 Samarbetet både inom och utanför organisationen skapar mötesplatser för samtal och progression, inte minst vad det gäller i utrymmet mellan det fria teatersverige och institutionerna vilket i sin tur ger synergier långt utanför Göteborg och Västra Götalandsregionen."

barnteaterakademin - podden

Med stor glädje lanserar vi nu vår podcast. Och vi gör det med två pinfärska pilotavsnitt med medverkan av Farnaz Arbabi, Andreas Ferrada-Noli, Sandra Grehn och Sara Klingvall
Barnteaterakademin Podden har utvecklats med extra medel från Göteborgs stad. Huvudansvarig för arbetet med form och innehåll har varit Sandra Grehn, i dialog med Barnteaterakademins övriga styrgrupp.
Vad som nu följer är utvärdering av arbetet och avsnitt hittills. Och att dra upp planerna för det kommande. Exakt när nya avsnitt produceras eller hur många per år, det kan vi inte säga än. Men så mycket kan vi berätta, att listan på människor vi vill prata med om viktiga saker - den är lång!
Redaktörer för de två pilotavsnitten är Sandra Grehn och Sara Klingvall. Jingel och ljudklippning: Nora Rocksén Revelj. 
Podden kommer ligga ute på ett par ställen till, men för nu hittar ni oss på Spotify. God lyssning & god helg!
Klicka och kom till Barnteaterakademin Podden!