text

Sedan 2005 har 31 dramatiska texter i olika format tillkommit med stöd från Barnteaterakademin. Av dessa har nio grovmanus vidareutvecklats och gått till urpremiär på olika teatrar i Sverige.

2017 – manustävling

Hösten 2016 utlyste Barnteaterakademin en manustävling på temat Vatten. Av hela 66 bidrag valdes tre ut som utvecklades till grovmanus. Uppdraget löd: "Du tar avstamp i temat/företeelsen/ordet 'vatten'. Hur du tolkar det - metaforiskt, kemiskt, geopolitiskt eller högst konkret - det är helt upp till dig!" De tre dramatikerna hade dramaturgstöd under skrivprocessen då det också genomfördes en workshop tillsammans med team bestående av skådespelare, regissör och scenograf.
 
Paula Helander - Landet på andra sidan vattnet
Om pjäsen: Vad är ett hem? Är det huset med dess möbler och ting, krusbärsbusken och rosorna i trädgården? Eller är ett hem människorna en känner sig hemma med? Eller är ett hem något som en alltid bär med sig? Landet på andra sidan vattnet handlar om det som får människor att lämna sitt hem och bege sig på flykt. Det handlar om en förälder som försöker skydda sitt barn och ett barn som måste få sin förälder att förstå att hon inte kan skydda barnet från allt.
För barn från 5 till 7 år. 2 skådespelare.
Dramaturg: Stefan Åkesson, regissör: Rasmus Lindgren, scenograf: Heidi Saikkonen, skådespelare: Ylva Olaison, Victoria Olmarker
 
Johan Franzon - Lite vatten med gurka
Om pjäsen: Om det som är så fruktansvärt litet och så fantastiskt gammalt att det nästan inte går att förstå. Om det lilla som blir det oändligt stora. Och från Sydpolen ger sig en liten vattennalle ut på en lång resa över tid och rum, för att plötsligt dyka upp i ett glas med vatten på en teater alldeles här i närheten.
I Lite vatten med gurka sprängs tid och rum när vetenskap möter stor fantasi och berättarlust.

För barn från 6 till 9 år. 1 skådespelare.
Dramaturg: Gunnar Eriksson, regissör: Lars-Eric Brossner, scenograf: Lisa Hjertén, skådespelare: Anna-Carin Henricsson
 
Emma Palmkvist - Nåt i djupet
Om pjäsen: Ska vi leka lyckliga familjen? Ja! Katrina och Bob flyttar in i sitt nya, fina hus och får massor med barn. På ytan är allt perfekt och som grannen Mimmi vill ha det, men ändå inte. Det är nåt i djupet som stör. Grannen Mimmi blir mer och mer påträngande och Katrina får allt svårare att följa med i den lyckliga leken. Nåt i djupet är en drastisk och anarkistisk pjäs i  lekfull revolt mot bilden av kärnfamiljen och jakten på allt som är perfekt på ytan.
För låg- och mellanstadiet. 3 skådespelare.
Dramaturg: hasse Carlsson, regissör: Lars Melin, scenograf: Ulf Ökvist, skådespelare: Isabela Duarte Nilsson, Michael Engberg, Rebecca Hayman
 
Intresserad teater kan sluta avtal med dramatikerna om beställning av färdig pjäs. Honoraret är då subventionerat med en tredjedel av Barnteaterakademin. För att detta ska gälla måste beställningen göras senast 9 oktober 2018. Kontakt sker genom Barnteaterakademin: info@barnteaterakademin.se, 073-4347275 eller direkt med dramatikerna.
Presentation av samt kontaktuppgifter till dramatikerna hittar du här.

Anna Nygren - Kaniners tystnad & död / Intelligenta vänliga & tysta husdjur / Råger-Akilles & hennes vänner
Om pjäsen: Om Marta som har en bror som heter Elias som har slutat prata för han är så himla skadad, och en kärleks-bästis som heter Lindi och som vill befria alla djurförsökskaniner, och en hat-kompis som heter Linnea och som försöker ta Lindi från Marta. Ett svartsjukedrama och ett försök att leva i en värld som är helt fucked-up. En pjäs om kaniner och kärlek.  Antal roller: 4 (3 k, 1 m)   Målgrupp: Mellanstadiet
Under skrivprocessen fick Anna Nygren dramaturgstöd och vid ett tillfälle blev hennes text läst och prövad av skådespelare, regissör och dramaturg. 
Dramaturg: Jonathan Lehtonen. Skådespelare: Hans Brorson, Helen Hansson, Vilde Moberg och Emilie Sahlén. Regissör: Anna Sjövall.

2014 – Beställning av grovmanus

De två texterna presenterades vid en offentlig reading på Hagateatern 5 maj 2014. Coachande dramaturger under skrivprocessen var Jonathan Lehtonen (Dimen) och Hasse Carlsson (America).

Dimen Abdulla – Och någon blev inte knivskuren  Texten fick premiär på Lule Stassteater i mars 2015.
Om pjäsen: I en trakt mellan stor och liten, i skogen bortanför, testar tre tonåringar gränser, sig själva och varandra. Vem älskar vem? Vem har kontrollen? När går leken över i allvar?
Någon fyller år, någon slår in ett paket, någon hamnar i kläm. Plötsligt står tiden still och det värsta har hänt - och på en diffus våglängd hörs de vuxnas röster

Antal roller: 3 (2 k, 1 m)   Målgrupp: Högstadiet
Under skrivprocessen erbjöds Dimen dramaturgstöd och vid två tillfällen blev hennes text läst och prövad av skådespelare, regissör och dramaturg. Vid det andra tillfället lästes manuset också för en skolklass, åk 9 Bild & formskolan i Masthugget.
Dramaturg: Jonathan Lehtonen, regissör: Anna Sjövall, skådespelare: Anna-Carin Henricsson, Pamela Cortés-Bruna och Henrik Myrberg

America Vera-Zavala – Fimbulvinter – sagan om hur en get, en ekorre och två korpar räddade sin vän ormen och havet
Texten sattes upp på Teater Sagohuset i oktober 2017, under titeln Fimbulvinter
Om pjäsen: På stranden högar med sopor och skrot, i haven stora sjok av plastskräp som driver omkring - och de stora verkar inte bry sig. När Heidrun, Ratatosk, Hugin och Munin en dag hittar en död säl på stranden, blir det starskottet för en resa ända bort till Midgårdsormens värme, vrede och urkraft.
Antal roller: 3-5 (kön utan betydelse)  Målgrupp: Barn 6-8 år
Under skrivprocessen erbjöds America dramaturgstöd och vid två tillfällen blev hennes text läst och prövad av skådespelare, regissör och dramaturg. Vid det andra tillfället lästes manuset också för en skolklass, åk 2 Rannebergsskolan i Angered.
Dramaturg: Hasse Carlsson, ,regissör: Karl Ekdahl, skådespelare: Ibrahim Ebrima Faal, Kristin Falksten, Caisa-Stina Forssberg och Martin Nilsson

Nio unga från Trollhättan och Alingsås fick i uppdrag att skriva varsin dramatisk text för barn, på temat makt – och maktlöshet.
Lisa Bäckius – Botten upp!
Britta Freyhall – Trassel
Andrea Jensen – Tyngd
Johanna Svalbacke – Och strösockret glittrar
Anna Zetterström – Perfekt. Maximum kick – No sugar!
Cornelia Sand – Alfred
Lien Nguyen Huong – Mr Mrs HP
Agnes Meijer – Som det aldrig varit
Annelie Vinberg – Från ett blödande hjärta

Dramaturger och handledare var Lisa Lindén och Jonathan Lehtonen. I processen ingick handledning i grupp och enskilt samt en workshopshelg med skådespelare och regissör. Projektet dokumenterades i en blogg och redovisades vid tre tillfällen under hösten 2011, i Alingsås, Göteborg resp. Trollhättan. De nio texterna finns samlade i skriften Nio röster – nio pjäser. Läs mer om våra publikationer här.

Tre författare från andra genrer bjöds in att uttrycka sig i dramatisk form.
Marjaneh Bahktiari – utan titel
Daniel Boyacioglu – Man vill inte bara sitta här och dö
Jenny Wrangborg – utan titel
I uppdraget ingick stöd från dramaturg (Kristina Ros, Anna Berg resp. Hasse Carlsson) och texterna redovisades vid en offentlig reading på Teater UNO den 4 maj 2011 på Teater Uno.

2010 – Fria gruppers val

Förfrågan gick ut till fria grupper i Västra Götaland: Vilken dramatiker vill ni jobba med? Vilken metod vill ni använda?
Christofer Bocker – Angels of Angered – grovmanusprojekt i samarbete med Die Bühne (spelades på Angereds Teater/Andra Stället våren 2010)
Niklas Rydén – Klasskassan – grovmanusprojekt i samarbete med Play Teaterkonst (dramaturg Samuel Ek)
I stödet ingick arbete med en dramaturg av eget val. Texterna redovisades offentligt på Atalante i mars 2010.

Tre vinnarkategorier: Förskola/Lågstadiet, Mellanstadiet samt Högstadiet. Manusen skickades in anonymt och vinnarna utsågs av en jury bestående av Barnteaterakademins styrgrupp samt två externa dramaturger.
Harriet Ohlsson, Nadina Pundins, Lisa Ladberg – Jag är här nu! (vinnarbidrag lågstadiet). Spelades på Folkteatern samt på rikstäckande turné 2008-2010.
Stefan Larsson – Tresteg 
(vinnarbidrag mellanstadiet). Pjäsen gick till urpremiär hösten 2011 Regionteatern Kronoberg/Riksteatern samt uttagen till Bibu.se 2012.
Johanna Emanuelsson – Syster i krig (vinnarbidrag högstadiet). Pjäsen fick sin urpremiär under namnet Älvsborgsbron (omarbetad) på Unga Dramaten, hösten 2011.
Vinsten bestod av en mindre prissumma samt feedback från dramaturg, skådespelare och regissör för att utveckla texten. Coachande teatrar var: Folkteatern, Masthuggsteatern (dramaturg Kristina Ros) resp. Teater Uno (dramaturg Lucia Cajchanova). Texterna redovisades offentligt på Teater Uno i samband med Dans och teaterfestivalen 2008.

Beställningen gick denna gång till fyra personer med olika relation till dramatiskt skrivande.
Jonathan Lehtonen - Soprummet
Andrea Östlund - Katten från Rom Pjäsen skrevs färdig på beställning av Masthuggsteatern där den också fick sin urpremiär 2009.
Pär Luttropp - Donkey shot
Niclas Ekström - Hole in one 
Pjäsen skrevs färdigt på beställning av Regionteatern Blekinge Kronoberg där den också fick sin urpremiär  2009.
Vart och ett av skrivprojekten fick sin ”värdteater” och sin dramaturg (Angereds Teater – dramaturg Lena Fridell, Masthuggsteatern – dramaturg Kristina Ros, Folkteatern – dramaturg Hasse Carlsson resp. Teater Uno – dramaturgifeedback Teater Uno). I beställningen ingick flera omgångar av läsningar och feed-back från dramaturg, skådespelare och regissörer. Texterna redovisades offentlig på Kulturhuset Blå Stället i maj 2007
.
Liksom vid grovmanusbeställningen 2006 utgick det ett arvode motsvarande grovmanusarvode enligt avtal. Intresserad teater kunde därefter under viss tid beställa den färdiga pjäsen mot avtalsenligt arvode reducerat med grovmanusbeloppet.

2006 
- Beställning av grovmanus

Barnteaterakademins allra första omgång med grovmanusbeställningar!
Elmira Arikan - Planen
Anders Hasselgren - Den oskyldige
Carl-Einar Häckner - Trollkarlens pojke

Åsa Gustavsson, Johan Forsman – Förlust (urpremiär (omarbetad) på Teater Aktör 2006)
I beställningen ingick feedback från dramaturgen Lucia Cajchanova samt workshopsdagar med skådespelare och regissör. Texterna redovisades genom readings under ett par stort upplagda seminariedagar på Backa Teater våren 2006.
Till dramatikern utgick grovmanusarvode enligt avtal. Under viss tid kunde därefter en intresserad teater beställa den färdiga pjäsen mot avtalsenligt arvode reducerat med grovmanusbeloppet, en sorts subvention alltså.