text

Sedan 2005 har 44 dramatiska texter i olika format tillkommit med stöd från Barnteaterakademin. Av dessa har elva grovmanus vidareutvecklats och gått till urpremiär på olika teatrar i Sverige.

2022 - skriva dramatik 2022

Under 2022 genomförde BtA en ny satsning för att fånga upp unga röster för scenen i Västra Götaland. Träffar i deltagargruppen och med det två handledarna, feedbackrundor, workshop med konstnörlig personal från Regionteater Väst, teaterbesök och två offentliga presentationer (På Masthuggsteatern, Göteborgs resp. Vänersborgs Kulturhus) ingick i det ambitiösa och väldigt lyckade projektet. Kick-off var i mars och slutlig målgång i början av december. Deltagarna fick söka till projektet med ett arbetsprov och fick ett arvode för den text de skrev.
Projektledare och handledare var: Sara Wadell. Handledare nummer två var: Rebecca Alversfors. Projektet genomfördes med särsklida medel från Västra Götalandsregionen.

Deltagare och texter:
Anna Axelsson - Det som jag ska säga
Emil Bendix - Skokartongen
Edvin Eriksson - Det svarta hålet
Alva Hagström - 10 000 colaburkar
Alva Lindwall - Ångest i lugnet
Othilia Pantesi - Gratis kollektivtrafik
Isak Wenerklang - Vägskäl


Från deltagarnas utvärderingar:
”Jag trodde nog att vi skulle sitta några gymnasieelever på en fritidsgård i Vänersborg och skriva amatörberättelser om fotboll tillsammans och få fika och en hundring / ---/ men Skriva dramak 2022 var utvecklande och givande på riktigt. /---/ hade jag vetat vad som väntade mig hade jag sökt till projektet ännu mer.”
 
”Om jag måste välja tycker jag nog att Uddevalla-workshopen var den jag kommer få mest nytta av. Det var något med att se hur lätt man kan ta sig an en annan människas text och jobba med den på scen, även om den inte var redo. Man fick så många olika idéer om hur man borde göra istället och hur man kan jobba med en text. Att bara sitta vid sitt skrivbord och se saker i sitt huvud är kul ibland, men att se och ändra i stunden med människor som leker fram sidor av material; det är något jag för alltid kommer ha med mig.”
 
”Tack för ett fantastiskt projekt. Hoppas ni har fler projekt av detta slag i framtiden. Otroligt superfantastiskt. Att vi även får betalt för detta projekt är ju hur galet som helst, då jag lätt som en plätt hade gjort det gratis (om inte betalat). Men det finns ett fint framtidstänk för vår skull i att det betalas, så detta uppskattar jag enormt mycket även det.”
 
”Det jag tyckte mest om med mina handledningstillfällen var att ni handledare var lyhörda för att texten inte är färdig utan ett frö som kan utvecklas i olika riktningar. Det hjälpte mig att hålla fast vid den inställningen, alltså inte vara dömande till det jag skrivit utan mer nyfiken på vad det är för frö som texten bär på egentligen, hur jag kan få fram det ännu tydligare. Jättebra och värdefullt med individuell handledning!
Tar också med mig att skrivandet verkligen kan vara att kommunicera och nå ut till andra, har inte gjort det så mycket tidigare. Det blev så tydligt hur text kommunicerade något både till skådespelare och i sin tur till publik. Tar med mig att jag verkligen vill fortsätta att skriva dramatik och få se min text gestaltas!”
 
”Jag har aldrig känt mig så blottad, nervös, stolt, taggad och tillfreds som de timmarna på Masthuggsteatern.”

Läs texterna här:
​​​​​

2021 - tre nya röster

Med 2020/21 års textsatsning satte vi sökljuset på författarskap med tydliga egna språk, som hittills uttryckt sig i andra skönlitterära format men ännu inte för scenen. Och vi fann: 
Bereket Hailemariam som har studerat vid Litterär gestaltning, Akademin Valand och på Biskops-Arnös författarskola. Uppvuxen i Rimbo, en bit norr om Stockholm, är Bereket numnera bosatt i Malmö. Hösten 2023 får han sin första scenpremiär med pjäsen En lifetime supply av Capri-Sun, på Angereds Teater.
Hanna Rajs Lundström som debuterade som poet 2018 med samlingen Armarna som också nominerades till Borås debutantpris. Hanna har gått på Biskops-Arnö skrivarlinjen. Hon bor och är uppväxt i Stockholm där hon också arbetar på Judiska Församlingen med dess kulturprogram. 
Khashayar Naderehvandi som är författare och forskare. Han debuterade skönlitterärt 2011 med diktsamlingen Om månen alls syntes och har doktorerat i konstnärlig gestaltning. Khashayar föddes i Teheran, växte upp i Malmö och bor idag i Göteborg och Malmö.
 
I vanlig ordning försågs dramatikerna med varsin dramaturg som viktigaste guide och bollplank, samt ett team bestående av skådespelare, regissör och scenograf (eller annan relevant konstnärlig kraft) – även de mycket viktiga i utvecklingsarbetet med texten. I vanlig ordning presenterades också texterna genom regisserade readings, dock ej live på grund av pandemin. Vi var också med som en punkt på det årets semidigitala scenkonstbiennal.

Nedan ligger presentation av dramatikerna, de tre texterna samt filmade readings och samtal.

TRE NYA RÖSTER I LJUD OCH BILD!
I slutet av april 2021 gjordes en filmupptagning av de regisserade läsningarna på Backa Teater. Vid slutet av varje läsning följer ett samtal om texten i respektive konstnörligt team. Se det hela här:
Om du vill
Orisia

Teorier om människan 1

Och vid Biennalen medverkade vi med ett online-samtal med dramatikerna.
Se det här!

2019 - DRAMATIKERTÄVLING: NY TEXT FÖR DE YNGSTA

I scenkonst för mindre barn ser vi ofta devisingföreställningar och dramatiseringar av bilderböcker. Mer sällan uppsättningar av originaldramatik. 2018 utlyste därför Barnteaterakademin en dramatikertävling med särskild inriktning på den yngre målgruppen. Att skriva för barn två-fem år visade sig vara ett lockande uppdrag och juryn hade ett stort antal intressanta bidrag att ta ställning till. Valet föll på tre texter som sammantaget täcker in tävlingens hela åldersspektrum:
Åsa Björklund - Jamennej Målgrupp: 2-5 år
Talajeh Nasiri - Grönsakslandet. Målgrupp: 3-5 år
Erika Wachenfeldt - Det stora regnet. Målgrupp: från 4 år
De tre dramatikerna fick utöver dramaturgstöd fått sina texter lästa, prövade och speglade av varsitt team bestående av skådespelare, regissör och scenograf/musiker. Juryn bestod av Barnteaterakademins styrgrupp med förstärk-ning från Svenska ASSITEJs styrelse. 
Offentlig presentation och reading av texterna skedde den 29 april 2019 på Masthuggsteatern i Göteborg. Texter och dramatiker presenterdes också i en programpunkt vid Scenkonstbiennalen i Sundsvall, den 16 maj, i samarbete med ASSITEJ. Under hösten 2018 genomfördes kopplat till dramatikertävlingen också ett seminarium om scenkonst för de yngsta, både i Göteborg och Stockholm, i arrangemang av BtA och ASSITEJ.

2017 - DRAMATIKERtävling: VATTEN

Hösten 2016 utlyste Barnteaterakademin en manustävling på temat Vatten. Av hela 66 bidrag valdes tre ut som utvecklades till grovmanus. Uppdraget löd: "Du tar avstamp i temat/företeelsen/ordet 'vatten'. Hur du tolkar det - metaforiskt, kemiskt, geopolitiskt eller högst konkret - det är helt upp till dig!" De tre dramatikerna hade dramaturgstöd under skrivprocessen då det också genomfördes en workshop tillsammans med team bestående av skådespelare, regissör och scenograf.
 
Paula Helander - Landet på andra sidan vattnet
Om pjäsen: Vad är ett hem? Är det huset med dess möbler och ting, krusbärsbusken och rosorna i trädgården? Eller är ett hem människorna en känner sig hemma med? Eller är ett hem något som en alltid bär med sig? Landet på andra sidan vattnet handlar om det som får människor att lämna sitt hem och bege sig på flykt. Det handlar om en förälder som försöker skydda sitt barn och ett barn som måste få sin förälder att förstå att hon inte kan skydda barnet från allt.
För barn från 5 till 7 år. 2 skådespelare.
Dramaturg: Stefan Åkesson, regissör: Rasmus Lindgren, scenograf: Heidi Saikkonen, skådespelare: Ylva Olaison, Victoria Olmarker
 
Johan Franzon - Lite vatten med gurka
Gick till premiär på Masthuggsteatern, 2019.

Om pjäsen: Om det som är så fruktansvärt litet och så fantastiskt gammalt att det nästan inte går att förstå. Om det lilla som blir det oändligt stora. Och från Sydpolen ger sig en liten vattennalle ut på en lång resa över tid och rum, för att plötsligt dyka upp i ett glas med vatten på en teater alldeles här i närheten.
I Lite vatten med gurka sprängs tid och rum när vetenskap möter stor fantasi och berättarlust.

För barn från 6 till 9 år. 1 skådespelare.
Dramaturg: Gunnar Eriksson, regissör: Lars-Eric Brossner, scenograf: Lisa Hjertén, skådespelare: Anna-Carin Henricsson
 
Emma Palmkvist - Nåt i djupet
Sattes upp som slutproduktion Teaterhögskolan i Luleå/Norrbottensteatern, 2022.

Om pjäsen: Ska vi leka lyckliga familjen? Ja! Katrina och Bob flyttar in i sitt nya, fina hus och får massor med barn. På ytan är allt perfekt och som grannen Mimmi vill ha det, men ändå inte. Det är nåt i djupet som stör. Grannen Mimmi blir mer och mer påträngande och Katrina får allt svårare att följa med i den lyckliga leken. Nåt i djupet är en drastisk och anarkistisk pjäs i  lekfull revolt mot bilden av kärnfamiljen och jakten på allt som är perfekt på ytan.
För låg- och mellanstadiet. 3 skådespelare.
Dramaturg: Hasse Carlsson, regissör: Lars Melin, scenograf: Ulf Ökvist, skådespelare: Isabela Duarte Nilsson, Michael Engberg, Rebecca Hayman
 
Intresserad teater kan sluta avtal med dramatikerna om beställning av färdig pjäs. Honoraret är då subventionerat med en tredjedel av Barnteaterakademin. För att detta ska gälla måste beställningen göras senast 9 oktober 2018. Kontakt sker genom Barnteaterakademin: info@barnteaterakademin.se, 073-4347275 eller direkt med dramatikerna.
Presentation av samt kontaktuppgifter till dramatikerna hittar du här.

Anna Nygren - Kaniners tystnad & död / Intelligenta vänliga & tysta husdjur / Råger-Akilles & hennes vänner
Om pjäsen: Om Marta som har en bror som heter Elias som har slutat prata för han är så himla skadad, och en kärleks-bästis som heter Lindi och som vill befria alla djurförsökskaniner, och en hat-kompis som heter Linnea och som försöker ta Lindi från Marta. Ett svartsjukedrama och ett försök att leva i en värld som är helt fucked-up. En pjäs om kaniner och kärlek.  Antal roller: 4 (3 k, 1 m)   Målgrupp: Mellanstadiet
Under skrivprocessen fick Anna Nygren dramaturgstöd och vid ett tillfälle blev hennes text läst och prövad av skådespelare, regissör och dramaturg. 
Dramaturg: Jonathan Lehtonen. Skådespelare: Hans Brorson, Helen Hansson, Vilde Moberg och Emilie Sahlén. Regissör: Anna Sjövall.

2014 – Beställning av grovmanus

De två texterna presenterades vid en offentlig reading på Hagateatern 5 maj 2014. Coachande dramaturger under skrivprocessen var Jonathan Lehtonen (Dimen) och Hasse Carlsson (America).

Dimen Abdulla – Och någon blev inte knivskuren
Texten fick premiär på Lule Stassteater i mars 2015.

Om pjäsen: I en trakt mellan stor och liten, i skogen bortanför, testar tre tonåringar gränser, sig själva och varandra. Vem älskar vem? Vem har kontrollen? När går leken över i allvar?
Någon fyller år, någon slår in ett paket, någon hamnar i kläm. Plötsligt står tiden still och det värsta har hänt - och på en diffus våglängd hörs de vuxnas röster

Antal roller: 3 (2 k, 1 m)   Målgrupp: Högstadiet
Under skrivprocessen erbjöds Dimen dramaturgstöd och vid två tillfällen blev hennes text läst och prövad av skådespelare, regissör och dramaturg. Vid det andra tillfället lästes manuset också för en skolklass, åk 9 Bild & formskolan i Masthugget.
Dramaturg: Jonathan Lehtonen, regissör: Anna Sjövall, skådespelare: Anna-Carin Henricsson, Pamela Cortés-Bruna och Henrik Myrberg

America Vera-Zavala – Fimbulvinter – sagan om hur en get, en ekorre och två korpar räddade sin vän ormen och havet
Texten sattes upp på Teater Sagohuset i oktober 2017, under titeln Fimbulvinter.
Om pjäsen: På stranden högar med sopor och skrot, i haven stora sjok av plastskräp som driver omkring - och de stora verkar inte bry sig. När Heidrun, Ratatosk, Hugin och Munin en dag hittar en död säl på stranden, blir det starskottet för en resa ända bort till Midgårdsormens värme, vrede och urkraft.
Antal roller: 3-5 (kön utan betydelse)  Målgrupp: Barn 6-8 år
Under skrivprocessen erbjöds America dramaturgstöd och vid två tillfällen blev hennes text läst och prövad av skådespelare, regissör och dramaturg. Vid det andra tillfället lästes manuset också för en skolklass, åk 2 Rannebergsskolan i Angered.
Dramaturg: Hasse Carlsson, ,regissör: Karl Ekdahl, skådespelare: Ibrahim Ebrima Faal, Kristin Falksten, Caisa-Stina Forssberg och Martin Nilsson

Nio unga från Trollhättan och Alingsås fick i uppdrag att skriva varsin dramatisk text för barn, på temat makt – och maktlöshet.
Lisa Bäckius – Botten upp!
Britta Freyhall – Trassel
Andrea Jensen – Tyngd
Johanna Svalbacke – Och strösockret glittrar
Anna Zetterström – Perfekt. Maximum kick – No sugar!
Cornelia Sand – Alfred
Lien Nguyen Huong – Mr Mrs HP
Agnes Meijer – Som det aldrig varit
Annelie Vinberg – Från ett blödande hjärta

Dramaturger och handledare var Lisa Lindén och Jonathan Lehtonen. I processen ingick handledning i grupp och enskilt samt en workshopshelg med skådespelare och regissör. Projektet dokumenterades i en blogg och redovisades vid tre tillfällen under hösten 2011, i Alingsås, Göteborg resp. Trollhättan. De nio texterna finns samlade i skriften Nio röster – nio pjäser. Läs mer om våra publikationer här.

Tre författare från andra genrer bjöds in att uttrycka sig i dramatisk form.
Marjaneh Bahktiari – utan titel
Daniel Boyacioglu – Man vill inte bara sitta här och dö
Jenny Wrangborg – utan titel
I uppdraget ingick stöd från dramaturg (Kristina Ros, Anna Berg resp. Hasse Carlsson) och texterna redovisades vid en offentlig reading på Teater UNO den 4 maj 2011 på Teater Uno.

2010 – Fria gruppers val

Förfrågan gick ut till fria grupper i Västra Götaland: Vilken dramatiker vill ni jobba med? Vilken metod vill ni använda?
Christofer Bocker – Angels of Angered – grovmanusprojekt i samarbete med Die Bühne (spelades på Angereds Teater/Andra Stället våren 2010)
Niklas Rydén – Klasskassan – grovmanusprojekt i samarbete med Play Teaterkonst (dramaturg Samuel Ek)
I stödet ingick arbete med en dramaturg av eget val. Texterna redovisades offentligt på Atalante i mars 2010.

Tre vinnarkategorier: Förskola/Lågstadiet, Mellanstadiet samt Högstadiet. Manusen skickades in anonymt och vinnarna utsågs av en jury bestående av Barnteaterakademins styrgrupp samt två externa dramaturger.
Harriet Ohlsson, Nadina Pundins, Lisa Ladberg – Jag är här nu! (vinnarbidrag lågstadiet). Spelades på Folkteatern samt på rikstäckande turné 2008-2010.
Stefan Larsson – Tresteg 
(vinnarbidrag mellanstadiet). Pjäsen gick till urpremiär hösten 2011 Regionteatern Kronoberg/Riksteatern samt uttagen till Bibu.se 2012.
Johanna Emanuelsson – Syster i krig (vinnarbidrag högstadiet). Pjäsen fick sin urpremiär under namnet Älvsborgsbron (omarbetad) på Unga Dramaten, hösten 2011.
Vinsten bestod av en mindre prissumma samt feedback från dramaturg, skådespelare och regissör för att utveckla texten. Coachande teatrar var: Folkteatern, Masthuggsteatern (dramaturg Kristina Ros) resp. Teater Uno (dramaturg Lucia Cajchanova). Texterna redovisades offentligt på Teater Uno i samband med Dans och teaterfestivalen 2008.

Beställningen gick denna gång till fyra personer med olika relation till dramatiskt skrivande.
Jonathan Lehtonen - Soprummet
Andrea Östlund - Katten från Rom  Pjäsen skrevs färdig på beställning av Masthuggsteatern där den också fick sin urpremiär 2009.
Pär Luttropp - Donkey shot
Niclas Ekström - Hole in one  Pjäsen skrevs färdigt på beställning av Regionteatern Blekinge Kronoberg där den också fick sin urpremiär  2009.
Vart och ett av skrivprojekten fick sin ”värdteater” och sin dramaturg (Angereds Teater – dramaturg Lena Fridell, Masthuggsteatern – dramaturg Kristina Ros, Folkteatern – dramaturg Hasse Carlsson resp. Teater Uno – dramaturgifeedback Teater Uno). I beställningen ingick flera omgångar av läsningar och feed-back från dramaturg, skådespelare och regissörer. Texterna redovisades offentlig på Kulturhuset Blå Stället i maj 2007
.
Liksom vid grovmanusbeställningen 2006 utgick det ett arvode motsvarande grovmanusarvode enligt avtal. Intresserad teater kunde därefter under viss tid beställa den färdiga pjäsen mot avtalsenligt arvode reducerat med grovmanusbeloppet.

2006 
- Beställning av grovmanus

Barnteaterakademins allra första omgång med grovmanusbeställningar!
Elmira Arikan - Planen
Anders Hasselgren - Den oskyldige
Carl-Einar Häckner - Trollkarlens pojke

Åsa Gustavsson, Johan Forsman – Förlust (urpremiär (omarbetad) på Teater Aktör 2006)
I beställningen ingick feedback från dramaturgen Lucia Cajchanova samt workshopsdagar med skådespelare och regissör. Texterna redovisades genom readings under ett par stort upplagda seminariedagar på Backa Teater våren 2006.
Till dramatikern utgick grovmanusarvode enligt avtal. Under viss tid kunde därefter en intresserad teater beställa den färdiga pjäsen mot avtalsenligt arvode reducerat med grovmanusbeloppet, en sorts subvention alltså.